čtvrtek 7. ledna 2021

Přečteno VI/2020

Krásný den vám přeji!

A máme tu poslední Přečteno za rok 2020, které odhalí zbylé knížky, které jsem v minulém roce přečetla. Dostala jsem se nakonec na číslo 53, na což jsem neskutečně pyšná! Můj cíl bylo padesát kousků, proto mám velkou radost, že jsem ještě o tři knížky trumfla plán. Co tu tedy v té poslední osmičce máme?


Čarodějnice - Camilla Lackberg

Anotace: Ze statku nedaleko Fjällbacky zmizí za bílého dne čtyřletá Linnea. Na povrch vyplouvají tragické vzpomínky, před třiceti lety totiž ze stejného statku zmizela malá holčička, kterou později našli zavražděnou. Tehdy byly za její smrt odsouzeny dvě třináctileté kamarádky, vzhledem k věku však unikly vězení. Jedna z nich vede tichý život v městečku. Druhá se poprvé od dávné tragédie vrací do Fjällbacky, nyní jako slavná herečka, která zde má natáčet film. Obyvatelé Fjällbacky se zapojí do pátrání a nakonec Linneu najdou u jezírka v lese, na stejném místě, kde byla nalezena i první ztracená dívka. Městečkem se šíří strach. Jsou snad i další děti v ohrožení? Patrik Hedström navzdory počátečním pochybnostem začne s kolegy vyšetřovat, jestli není mezi oběma případy nějaká souvislost. Pomáhá jim i Erika Falcková, která o dávné vraždě už dlouho shromažďuje materiály pro novou knihu. Vyšetřování otevírá mnohé staré rány a začíná hon na čarodějnice, který přinese strašlivé následky..

První knížka od této spisovatelky, ale určitě ne poslední (minimálně ještě Zlatá klec tu na mne čeká). Čarodějnice měla přes 650 stránek, takže to bylo celkem náročný, ale od začátku mě bavila a ukrývala v sobě neustále trochu napětí, takže se mi to četlo rychle. Ale je to jedna z těch knížek, na které je třeba se soustředit, protože je tu nejen dost postav, které dokážou zamotat hlavu, ale také několik časových rovin, zločinů a osudů a všechno souvisí se vším. Rozuzlení je zajímavé a konec mě dostal, i když jsem si dokázala dílky poskládat dříve, než knižní vyšetřovatelé (že bych se minula povoláním?). Je to zajímavé a chvílemi dost napínavé severské krimi.


Seznam hostů - Sanne Averbeck

Anotace: Carola má lidi i sociální sítě pod kontrolou. Pravidelně pořádá večírky, na které zve důležité osoby, takové které ji mohou býti prospěšné. Má skvělou kariéru a zdá se, že jí nic nestojí v cestě. Ale ve chvíli, kdy dosáhne největších úspěchů, lidé kolem ní začnou umírat - jsou brutálně vražděni. Vše ukazuje na Carolu. Zdá se, že někdo chce zcela zničit její život. Aby tomu zabránila, musí zveřejnit svůj nejcennější majetek: seznam hostů!

Knížku jsem dostala od nejmilejší Lišky a přečetla jsem ji hned, jak došla. Měla jsem ji na seznamu, i když jsem žádné terno nečekala. No a v tomto případě i oprávněně. Už ta anotace je napsaná dost divně a neřekla bych, že úplně odpovídá. Postupně. Tématicky je knížka docela zajímavá a obsahuje dosti aktuální téma - influencerství. I když tady asi v trochu jiné podobě než jsme zvyklí. Musím říci, že se to četlo dobře. Postav je tu jen pár, občas se mezi nimi skáče, ale člověk se celkem rychle zorientuje. Díky tomu netrvá dlouho a víte, na koho se zaměřit a kde a co nesedí. Musím ale říct, že i přes podezření, mě rozuzlení trochu překvapilo. Ale jak psala i Liška, rozuzlení přišlo brzo a vy už pak jen čekáte na konec, který tušíte. Možná spíš víte. Co mě osobně ještě dostalo, byl fakt, že hlavní hrdinka fakt hodně prožívala své on-line působení a svoje kroky ve virtuálním světě tak analyzovala, že jsem to chvílemi vůbec nechápala :D Celkově to byl průměr, ale některé prvky nebyly špatné, jen to celé bylo takové plytké a nedotažené do konce.. 


Schovej mě v dešti - Jojo Moyes

Anotace: Tři generace žen, jeden příběh.. Když Kate jako mladá utekla z domova, nezanechala za sebou žádné stopy. Toužila začít nový život daleko od rodiny a především od matky, ke které necítila takové pouto, jaké by dcera zřejmě cítit měla. I proto se Kate později zapřísáhla, že ona sama tu pro svou milovanou dceru Sabine vždycky bude. Jenomže čím je Sabine starší, tím méně si rozumí a jednoho dne se Kate rozhodne svou dceru poslat za babičkou Joy na irský venkov. Sabine zajímá nejasná minulost její matky, ale nekoná se žádné shledání vnučky a babičky..

Nejnovější vydaná knížka Jojo a její první napsaná. Některé knížky Jojo se mi čtou snáz, jiné hůř, takže jsem byla zvědavá, jak dopadne tato. A překvapením bylo, že jsem ji přečetla za pár dní jako nic a bavila mne. Tahle knížka není jen o partnerských vztazích, ale zejména o těch rodinných, což se mi pro změnu celkem líbilo a byla to zase příjemná změna. Chvílemi mi srdce zaplesalo, chvílemi zabolelo. Jojo umí příběh vždy citlivě podat. Je to hezké vyprávění o třech generacích žen (babička-dcera-vnučka), které jsou každá úplně jiná a vztahy mezi nimi, díky odlišným názorům a životním cestám, dost skřípou. A vy čekáte, jestli si k sobě cestu najdou nebo ne. Do toho se připlete samozřejmě i nějaký ten chlap.. ale také ztráta, bolest a další životní situace. Je to celkem nenáročné čtení, které jsem ale fakt zhltla a líbilo se mi.


Ta přede mnou - J.P. Delaney

Anotace: Emma se snaží vzpamatovat z traumatického přepadení a se snoubencem hledá místo, kde by mohla začít nový život. Ovšem žádný z bytů, které navštíví, pro ni není cenově dostupný - anebo se v něm necítí bezpečně. Dokud nenavštíví ten dům na Folgate Street. Je to mistrovské architektonické dílo - minimalistický design ze světlého kamene a skla se vzdušnými, otevřenými prostory. Ten dům má ovšem také svá pravidla. Tajemný architekt, který ho projektoval pro svou rodinu, má totiž pro nájemníky celou řadu nařízení a restrikcí - nesmí mít např. žádné knihy, ozdobné polštáře či jiné dekorativní předměty, dokonce ani fotografie. Tenhle prostor má totiž své nájemníky změnit - a také to udělá. Jane prožila osobní tragédii a také ona potřebuje nový začátek. Když objeví dům na Folgate Street, okamžitě ji uchvátí - stejně jako jeho sice trochu odměřený, ale přitažlivý tvůrce. Brzy po nastěhování se však Jane dozvídá o záhadném předčasném úmrtí předchozí nájemnice - ženě, která byla Jane podobná jak vzhledem, tak věkem. Čím více se Jane snaží v onom příběhu rozlišit pravdu od lží, tím více je nucena podřídit se stejným pravidlům, dělat stejná rozhodnutí, stýkat se s těmi samými lidmi a zažívat stejný teror jako ta předešlá...

Psychologická dramata mě poslední dobou začala hodně bavit. Tohle je jedno z nich. Ve vyprávění se střídají dvě hlavní hrdinky, každá v jiném čase. Obě mají za sebou traumatické zážitky a snaží se najít v sobě klid, začít znovu a očekávají, že v tom pomůže nové bydlení. Jenže se jim do života neustále vrací minulost a ten hezký, neobvyklý dům jim začíná nahánět husí kůži. Musím říci, že se mi knížka moc líbila. Děj rychle plyne, žádné velké zvraty se dlouho nedějí, ale díky tajemné a napínavé atmosféře se nemůžete odtrhnout a čekáte na konec, jak to celé dopadne. Za mě moc pěkná a napínavá knížka!


Cesta domů - Sebastian Fitzek

Anotace: Nikdy nenastala život ohrožující situace. Až dnes! V sobotu krátce před půlnocí má Jules Tannberg směnu na doprovodné lince, která jeslužbou pro ženy, jež se v noci cestou domů bojí jít samy a potřebují uklidňující hlas. Tak jako Klara. Mladá žena má strach, že ji pronásleduje psychopat, který před několika týdny napsal krví na stěnu ložnice datum: den její smrti. A tento den právě začíná...

Jedna z posledních knížek roku 2020 byl tento psychothriller, který považuji za jeden z nejlepších, co jsem kdy četla. Pokud Fitzek takto působivě píše všechny knížky, tak klobouk dolů a nutně musím mít další! Knížka mě chytla už po prvních stránkách, což se stává málokdy a četla se strašně rychle. Je zde jen pár postav, takže se orientujete, ale nemůžu říci, že by to bylo vyloženě lehké čtení, chvílemi bylo potřeba se soustředit. Jenže jste napjatý jak struna, takže vás to nutí číst a číst. Já jsem si samým napětím div neokousala nehty :D Námět knížky je velmi zajímavý, autor se nebál syrovosti a dotkl se i ožehavých témat jako domácí násilí, kuplířství či sebevraždy. Od začátku do konce je to plné zvratů, takže všechny vaše očekávání jsou během pár stránek úplně rozcupované. Tahle kniha vás prostě pohltí a vyplivne vás úplně sežvejkané až na samém konci. Rozhodně za mě jedna z nejlepších knížek tohoto roku. A jako bonus má kromě obsahu i velmi krásný a neobvyklý obal. 


Dům krásy - Melba Escobar

Anotace: Dramatické osudy různorodých žen, které hledají svoji životní cestu a spravedlnost ve městě plném chudoby i bohatství, korupce a násilí. Kosmetička Karen se přestěhuje do Bogoty, aby si zajistila lepší život a mohla se postarat o svého čtyřletého syna. Získá zaměstnání v salonu zvaném Dům krásy a při práci vyslechne od svých zákaznic mnohé příběhy, tajnosti a intimnosti. Stane se důvěrnicí psychoanalytičky, kongresmanovy manželky, známé televizní moderátorky i umořené matky, která hledá spravedlnost v zemi, kde pravda patří pouze těm, kdo si za ni mohou dovolit zaplatit. Karen netuší, že právě díky své práci se zanedlouho stane klíčovou svědkyní při vyšetřování vraždy. Jedna z jejich klientek, mladá studentka Sabrina, je totiž nalezena mrtvá. Kdo ji zavraždil? A proč vyšetřovatelé dávají od případu ruce pryč? Karen brzy zjišťuje, že život v hlavním městě je mnohem nebezpečnější, než si vůbec dovedla představit.

Tuto knížku jsem kupovala ve výprodeji za třicet kaček a hodnocením to nebyl žádný výkřik, takže jsem nic moc neočekávala. Knížka vypráví příběh z několika pohledů od několika postav a je občas trochu náročnější se orientovat. Ale i tak se to čte poměrně rychle, i když prvních pár desítek stran mi trvalo než jsem se začetla a než se to pořádně rozjelo. Pak už to šlo jako na drátkách a začalo to být napínavější. Kniha je zajímavá a má své kouzlo i díky prostředí Bogoty, což je pro mne celkem velká neznámá a chvílemi jsem fakt čuměla, co se tam děje. Přišlo mi to fakt drsné. A pak je tu závěr, který byl neskutečně překvapivý a ani náhodou jsem nečekala, že by to mohlo skončit takto.. Takže ve výsledku nebyla knížka až tak zlá a některými prvky mne fakt dostala.


Život ve stylu Lagom - Elisabeth Carlsson

Anotace: Objevte Lagom - švédskou myšlenku rovnováhy, harmonie, krásy a dostatku. Jste zamilovaní do všeho skandinávského? Osvojili jste si dánský fenomén HYGGE (užívání si krásných maličkostí v životě, obklopení skvělými lidmi, příjemná atmosféra)? Tak teď je čas podívat se na jednu ze základních filozofií Švédska - Lagom. Nejlépe ji můžeme popsat jako: ne příliš mnoho, ale ani ne příliš málo - tedy tak "akorát". V praxi jde o rovnováhu, není to TO, co všichni hledáme? 

Knížka mi přišla tématicky zajímavá. Nechtěla jsem ji ani tak kvůli tomu, abych dle toho přizpůsobila svůj život, ale spíš abych se něco dozvěděla a případně pár myšlenek převzala. A to se víceméně povedlo. Hned po přečtení  jsem dostala hroznou chuť uklízet :D Ale spíš mě to tak nějak donutilo trochu víc si užívat okamžiky a drobnosti a tak nějak to brát a vnímat snadněji a lehčeji. Napsané to bylo příjemně, i když se tam tak často opakovalo slovo lagom, že jsem ho měla ještě dlouho před očima :D Kromě vysvětlení myšlenek životního stylu lagom tu najdete i spoustu tipů na DIY, recepty a fakt krásné fotky, takže za mě to byla fajn oddychová knížka, moc příjemně napsaná.


Nejúžasnější den - Kaira Rouda

Anotace: Dokonalé manželství je dokonalá iluze. Paul Strom má dokonalý život: luxusní práci reklamního manažera, krásnou ženu, dva zdravé syny a velký dům v bohaté čtvrti. A sám je dokonalým manželem - živitelem, poskytovatelem a ochráncem. Proto naplánoval pro svou ženu Miu romantický víkend na chatě u jezera - jen pro ně dva. A slíbil jí, že to bude ten nejlepší den. Když se však Paul a Mia vydají autem z města na venkov, začne mezi nimi panovat napětí a pochyby. Jak moc doopravdy věří jeden druhému? Jak dokonalé je jejich manželství? A jak dokonalé může vůbec být?

Poslední knížka a celkem 53. v pořadí za rok 2020. Opět kupovaná za pár kaček a nemá nejvyšší hodnocení, ale to je pro mě výzva :D Knížka má hodně pomalý rozjezd. Prvních snad sto až stopadesát stránek je to o ničem, dlouhé popisy nabubřelého chlápka spíše unavují než-li baví. Ale mezi řádky je tu mnohé naznačeno, takže jsem byla za chvíli napnutá, jak to bude gradovat dál.. A opravdu, kolem té dvousté stránky už je vám jasné, že tohle bude ještě mít pokračování a takové to napětí a tajemno vás nutí číst dál. Ke konci to má spád a odhalí se mnohé. I když musím říct, že jsem čekala trochu více strhující závěr, pořád tomu něco chybělo.. Zjistíte však jedno, že všechno nemusí být tak, jak se na první pohled může zdát a že dokonalost.. neexistuje. Takže závěrem: číst se to dalo, ale celkově jde spíše o průměrnou knížku..


Tak a tímto výběrem se loučím s rokem 2020, který čtení doopravdy přál. Myslím si, že víc knih jsem za rok asi nikdy přečíst nezvládla. Průměrně to vychází na knížku týdně, což je při tom všem docela slušné, si myslím :D 

A vás se ptám:

Jaká knížka dělala společnost v poslední době vám? Kolik knížek jste zvládli přečíst během roku 2020?

12 komentářů:

  1. Ahojky,
    z těch tvých knih neznám žádnou, ale od Läckbergové jsem četla právě Zlatou klec i její pokračování. Také znám nějaké knihy JoJo, ale moc mi nesedí. Za rok 2020 jsem přečetla celkem 218 knih (musela jsem to teď sečíst:-). Zaujala mě ta poslední o švédském životním stylu a pak rozhodně knihy od Fitzeka - podívám se po něm u nás v knihovně. Na knižní články se můžeš mrknout u mě na blogu:-) Měj se krásně!
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 218 knih? :-O To je možné??? Proboha, to jsem teda pořádnej břídil :D A kdy to stíháš? To bych nedala ani bez dítěte :D

      Vymazat
  2. Skvělé knihy. Chtěla bych si přečíst Ta přede mnou. Jinak Cestu domů od Sebastiana mám taky, ale ještě čeká na přečtení. Mám jeho psychothrillery moc ráda.
    Povídání nejen o kosmetice

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si musím pořídit dalšího Fitzeka, tohle mne fakt nadchlo! :) Dej pak vědět, jak se Cesta domů líbila tobě! :)

      Vymazat
  3. Ani jednu z knižiek nepoznám, ale vyzerajú super. Ja sa snažím dokopať do čítania a je to jedno z mojich novoročných predsavzatí.
    xxAlexandra MS ALWAYS LATE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si dala tohle předsevzetí vloni, tak jsem ráda, že jsem ho dokázala splnit (asi poprvé v životě se mi vůbec podařilo vzít předsevzetí vážně :D), letos mám cíl 40, tak uvidíme :D

      Vymazat
  4. Ta přede mnou mám na seznamu a chci si ji přečíst. :) Teď se snažím více číst, začala jsem chodit do knihovny, tak snad mi ji brzo otevřou.
    Vítejte u Mišky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo ty knihovny jsou vážně škoda :( Já mám naštěstí zásobu knížek doma, ale chci se časem taky přihlásit a chodit :) Ta přede mnou si určitě přečti, je povedená! :)

      Vymazat
  5. Ze všech co tu vidím jsem četla jen Ta přede mnou, byl to přesně ten případ napětí co mě nutilo tu knížku neodložit, dokud jsem nebyla na poslední stránce:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, tenhle styl jsem si teď hrozně oblíbila, ten pocit napětí miluju :D :)

      Vymazat
  6. Seznam hostů mám teď naplánovaný na leden, tak jsem zvědavá. Ta přede mnou miluji, skvělá kniha.
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem zvědavá, co na Seznam hostů řekneš :D :)

      Vymazat

Každý komentář mi udělá obrovskou radost! Děkuji! :)