čtvrtek 26. listopadu 2020

Keto/Low Carb stravování: 3 měsíce + oblíbené recepty

Krásný den vám přeji!

Ani jsem se nenadála a jsou to tři měsíce, kdy jsem začala řešit stravování a přešla na keto/lowcarb dietu a dnes bych se ráda podělila o pár dalších postřehů z této cesty a přidala několik fotek i receptů z mého jídelníčku. 



Prvně jsem vám o tomto novém stylu mého jídelníčku psala tady, kde jsem popisovala začátky s novým režimem a programem. Pravidlo keto diety (potažmo low carb) je jednoduché - minimalizovat příjem sacharidů. K tomu se samozřejmě váže pravidelnost jídla (ideálně pětkrát denně každé tři hodiny) a pitný režim (minimálně 2 - 3 litry denně). Ve správné kombinaci pak hubnete i bez výrazné fyzické dřiny. No a tento styl stravování jsem si, jak víte, sama naordinovala tři měsíce zpátky. Jak to tedy po těch třech měsících vypadá?

Nebudu nalhávat nic vám ani sobě, ale režim je v troskách. Co se týče skladby jídelníčku, tak jsem pořád stejně přísná a jím stále minimum sacharidů. Převážnou většinu jídelníčku tvoří zelenina, doplněna o vejce, mléčné výrobky a maso. Potud je to v pořádku a jsem na sebe opravdu pyšná, protože jsem tyto jídla vzala za své a oblíbila si je. Za celé tři měsíce jsem měla chutě na něco "zakázaného" jenom párkrát a něco "nelowcarb" jsem jedla maximálně pětkrát (vzpomenu si jednou na zapečené brambory a jednou na rizoto). Cukry ani pečivo mi nechybí vůbec. Trochu jsem se bála, že jako milovníka nezdravého jídla, mi tohle bude dělat větší problémy. Nakonec je opak pravdou.. Protože mnohem větší problém než skladba jídelníčku, je pro mne pravidelnost. A to sakra velký problém, protože jsem poslední měsíc úplně sešla z cesty a pravidelnost nehlídala. K práci a dítěti a ještě v současné omezené situaci, přestávám být prostě schopná neustále řešit jídlo a nejsem tak důsledná. Samozřejmě se váha zastavila a jakmile nedodržuji pravidelnost, metabolismus přestává fungovat efektivně. Takže tady na sobě musím hodně zamakat a něco s tím udělat. Naštěstí váha se nijak nehýbe ani směrem nahoru, takže aspoň z toho mám dobrý pocit. Ruku v ruce s tím jde i pitný režim. Snažím se pít hodně, ale většinou si na to vzpomenu jen při jídle, takže když nejím pravidelně a jím málo, také tím méně piji. Achjo. Tohle je pro mě asi začarovaný kruh :D Ale já to nevzdám! Každopádně i když to teď trochu flákám, mám ze sebe dobrý pocit, že jsem se dokázala odprostit od nezdravého jídla a jíst lépe. Navíc se i lépe cítím, takže určitě to nebalím a nevzdávám, jen tomu všemu musím dát nějaký řád a přijít na způsob, jak všechno co nejjednodušeji skloubit. Máte někdo nějaký tip?



Abych měla trochu pestřejší jídelníček a větší možnosti k vaření, pořídila jsem si spoustu nových surovin, se kterými zkouším kuchtit. Například kokosovou mouku, lněnou mouku, psyllium nebo erythritol a stále objevuji i nové recepty a chutě. A také k tomu mám krásné, nové nádobí z Bonami.cz, na kterém to jídlo i mnohem lépe vypadá, takže už vám ho mohu občas i pořádně ukázat :D Mají tam opravdu krásné sady nádobí. Stále tedy u mne nečekejte žádný foodstyling, většinou to na ten talíř jen hodím, jak mi to přijde pod ruku, abych se do toho mohla co nejdříve pustit, ale mám pocit, že nové nádobí udělá práci za mě a hned to očím více lahodí (a snad to z něho i více chutná nebo co!).


A teď už jdeme na to jídlo! Co jsem si v poslední době hodně oblíbila je mugcake. Je to fajn vydatná svačinka nebo i dobrá snídaně a hodí se ve chvíli, kdy mne honí mlsná nebo potřebuji něco sníst a připravit si to během minutky. Tak dlouho totiž příprava této dobrůtky trvá. Při této low carb verzi se na sebe nemusím ani zlobit a můžu s klidným svědomím hřešit :) Postupů a variant, jak si připravit dobrý mugcake, je spousta, stačí mrknout na internet. Já vám přidám recept na svůj oblíbený kakaový. 

Postup: Smíchám 1 vajíčko, 1 PL kokosové mouky, 1 PL strouhaného kokosu, 1 PL oleje či rozpuštěného másla, špetku kypřícího prášku a jednu ČL kakaa. Následně nastrouhám nebo jen nalámu kousky hořké čokolády (přibližně jeden řádek), zamíchám a dám do mikrovlnky na minutu a čtvrt. Pak už jen vytáhnu, vyklepnu z hrníčku a přidám rozmražené ovoce. Mega rychlé a tak strááášně dobré!



Druhým, velmi oblíbeným jídlem, tentokrát slaným, je zapečené zelí. Ano, slyšíte správně. Pokud jste to dosud neznali a nezkoušeli (jako já), tak utíkejte pro zelí a zkuste to. To je tak strašně dobré (a zdravé) jídlo, že bych ho mohla jíst denně. A příprava opět jednoduchá!

Postup: Kyselé zelí sceďte a hoďte do pekáčku, přidejte nakrájenou slaninu, a buď na půlměsíčky nebo hodně nahrubo nakrájenou cibuli. Osolte, opepřete a hoďte péct do trouby na cca 20 - 30 minut. Když už cítíte, že se zelíčko opéká, tak přilijte smetanu, promíchejte a nechte ještě tak deset minut dopéct. Původní recept jsem měla z Instagramu ještě s kuřecím masem v marinádě (hořčice, sůl, pepř, olej a provensálské koření), které se peklo na tom zelí, ale já už si to v poslední době dělám i bez toho masa. Tu chuť pečeného zelí prostě zbožňuji!


Nedávno jsem si pak znovu vzpomněla na brokolicovou roládu, kterou jsem dělala už v těhotenství a opět si ji doma vychutnáváme všichni. Příprava zase na deset minut a dobrá chuť zaručena. Už po mně chtělo pár lidí i recept, takže tohle je vážně fajn chuťovka, vhodná například i na nějakou oslavu. Dá se totiž jíst za tepla i za studena.


Postup: Namlet jednu brokolici a 2 mozzarelly, přidat 2 - 3 vajíčka, 2 stroužky česneku. Vše smíchat a dochutit solí, pepřem, případně oblíbeným kořením. Na pečící papír těsto rozprostřete v rovnoměrné vrstvě a nechte cca 20 minut péct. Po vyndání ještě za tepla položte sýr a šunku a zatočte (díky pečícímu papíru to jde lehce). A stačí nakrájet.



A měla jsem tu čest, že díky manželovi, jsem měla i své první LC pečivo. Sám se mi s ním pekl a musím říct, že to byla vážně dobrota a já ho neměla naposledy! Po takové době bez pečiva bylo celkem příjemné moci si namazat krajíček chleba. Dala jsem si ho s pomazánkou z avokáda či žampionovou polévkou (také připravoval manžel) a fakt jsem si to užívala.


Na závěr jedna rychlovka, abyste si nemysleli, že si každý den vymýšlím novinky a vyvařuji něco speciálního :D Nejčastěji končím na talíři s nějakou zamíchanou zeleninou, často se sýrem nebo trochou smetany. Když potom nestíhám vůbec, tak si připravím jen studený obložený talířek se zeleninou, sýrem a občas nějakým salámem. I tak to občas vypadá..

Ale jsem ráda, že jsem schopná takhle fungovat i bez tolika běžných surovin. Spousta lidí mi řekla, že jsem blázen a že vlastně nemám co jíst. To vůbec není pravda. Jasně, zelenina se často opakuje, ale všechno lze použít v různých kombinacích a úpravách, že to pokaždé chutná trochu jinak, takže já si stěžovat nemůžu. Za ty výsledky a pocity to rozhodně stojí. Teď jen zapracovat ještě na té organizaci a pravidelnosti a bude to paráda! Tak zase někdy se s vámi ráda podělím, jak to vypadá a funguje. Nebo si třeba dáme další tipy na jídla.

Zajímalo by vás to? Máte někdo tip na nějakou rychlou a snadnou low carb dobrotu?

*Nádobí mi bylo zasláno v rámci barterové spolupráce

2 komentáře:

  1. Já s low carb teprve začínám. Docela boj a asi to ten boj bude ještě dlouho, ale kupodivu nejsem vůbec o hladu, jak jsem se původně obávala:-D
    Co pro mě malér je, tak pitný režim a jak píšeš pravidelnost, ale s tím jsem bojovala snad celý život, to si bude žádat ještě víc času to poladit:-)
    Díky za recepty, určitě ráda vyzkouším:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O hladu člověk fakt není, že, právě naopak :D Tak si držme palce, ať zvládneme to pravidelné jídlo a pití a jde nám to! :)

      Vymazat

Každý komentář mi udělá obrovskou radost! Děkuji! :)